• "Kolorowy świat emocji" w klasie II B

        W roku szkolnym 2025/2026 w klasie II B realizowana będzie innowacja pedagogiczna "Kolorowy świat emocji" inspirowana myślą Daniela Golemana:

        „Sukces w życiu nie zależy tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami”.

        Celem innowacji jest rozwijanie u dzieci umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz kształtowanie dojrzałości emocjonalnej potrzebnej do radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Uczniowie uczą się samoakceptacji, empatii, komunikacji i współpracy, a także budują pozytywny obraz własnej osoby.

        Zajęcia oparte są m.in. na pracy z bajką edukacyjną, twórczości plastycznej oraz działaniach grupowych, które wspierają rozwój inteligencji emocjonalnej, społecznej i poznawczej. 

        Dzięki innowacji dzieci uczą się wyrażać emocje w konstruktywny sposób, lepiej radzą sobie z sytuacjami stresującymi i rozwijają umiejętności potrzebne do budowania dobrych relacji.

        p.Agnieszka Jesionek

         

        🌿 Leśni odkrywcy – edukacja przyrodnicza w terenie 🌿

        W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klasy 3b wezmą udział w wyjątkowej innowacji pedagogicznej – „Leśni odkrywcy – edukacja przyrodnicza w terenie”.

        Celem projektu jest połączenie nauki z bezpośrednim doświadczeniem natury. Dzieci będą uczestniczyć w cyklicznych zajęciach poza murami szkoły – w lesie, parku, na łące czy w ogrodzie – gdzie poprzez obserwacje, eksperymenty i zabawy dydaktyczne będą poznawać tajemnice przyrody.

        Innowacja ma na celu nie tylko poszerzenie wiedzy przyrodniczej, ale także kształtowanie postawy badawczej, wrażliwości ekologicznej oraz odpowiedzialności za otaczające środowisko. Uczniowie prowadzić będą dzienniki przyrodnicze, realizować mini-projekty badawcze, uczestniczyć w warsztatach ekologicznych i wspólnie odkrywać bogactwo lokalnej przyrody.

        Dzięki tym działaniom trzecioklasiści zyskają możliwość uczenia się poprzez doświadczenie, a zdobyta wiedza stanie się dla nich bliższa i bardziej praktyczna.

        Ewelina Zych

         

        Secret Agents of English – językowa misja specjalna. Klasa 3a

         

        W świecie, gdzie język angielski staje się kluczem do komunikacji, kultury i technologii, tradycyjne metody nauczania często nie wystarczają, by rozbudzić w dzieciach prawdziwą pasję do nauki. Innowacja Secret Agents of English to odpowiedź na potrzebę nauczania języka w sposób angażujący, pełen przygód i wyzwań. Uczniowie klasy 3 wcielają się w rolę tajnych agentów językowych, którzy wyruszają na misje w bajkowych krainach, rozwiązując zagadki, łamiąc szyfry i odkrywając tajemnice języka angielskiego.

        To nie tylko nauka — to językowa ekspedycja, która rozwija kompetencje komunikacyjne, społeczne i poznawcze, a przy okazji buduje pewność siebie, kreatywność i radość z odkrywania.

                                                                                                                                                    p. Joanna Skubisz-Martins

         

        Judo jako stosowana metoda motywacji, budowania samoświadomości oraz samooceny wśród młodzieży szkolnej

        Cele ogólne :

        - podniesienie poziomu ogólnej sprawności fizycznej, rozwój podstawowych zdolności motorycznych (siły, szybkości, koordynacji ruchowej, zwinności, wytrzymałości )nauka podstawowych elementów judo,

        - rozwijanie kompetencji miękkich oraz twardych,

        Cele szczegółowe:

        - wychowawczo-edukacyjny budowanie pewności siebie, odwagi systematyczności, umiejętności współpracy w grupie i szacunku dla innych 

        - psychomotoryczny rozwój dzieci, przyzwyczajenie do systematycznego ruchu, do zdrowego trybu życia oraz ukierunkowanie agresji 

        - przyswojenie specjalistycznej wiedzy (pady), co umożliwia dzieciom, uniknięcie urazów w czasie zabaw oraz innych aktywności w codziennym życiu

        - zwiększenie zainteresowania judo jako sportem 

                                                                                                                                                                 p. Paulina Miernik

         

        „Zaliczajka jako sposób na sukces matematyczny”

        Pomysł „Zaliczajek” powstał podczas obserwacji uczniów i ich trudności w nauce matematyki. Zauważono, że główne problemy wynikają z braków wiedzy z wcześniej przerabianych partii materiałów, nie nadrabiania zaległości podczas nieobecności ucznia oraz powierzchowności zainteresowania się nauką szkolną. Aby zmotywować uczniów do nauki kluczowych partii materiałów z matematyki wprowadzona zostanie nowa forma sprawdzenia wiedzy uczniów. Zadaniem ucznia jest napisanie „zaliczajki” na minimum 50%. Uczeń będzie miał możliwość poprawy dowolną ilość razy, aż do osiągnięcia wymaganego wyniku. Przewidywane efekty to wpływ na mobilizację uczniów do nauki matematyki, wyrobienie przez uczniów nawyku regularnej i samodzielnej pracy, poprawa umiejętności rachunkowych wśród uczniów, zwiększenie zaangażowania uczniów podczas lekcji, indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.

        p.Patrycja Zagórska,p. Beata Mijalska-Tokarz

         

        „Ścieżka bohatera ułamków - innowacja matematyczna z elementami RPG”

        W ostatnich latach obserwuje się u uczniów spadek motywacji do nauki matematyki, szczególnie w obszarach wymagających systematycznego ćwiczenia – takich jak rachunki na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zajęcia prowadzone w tradycyjnej formie często są odbierane przez uczniów jako monotonne i mało angażujące. Dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej, łączącej elementy edukacji matematycznej z mechaniką gier RPG. Dzięki temu uczniowie otrzymują możliwość przeżywania matematycznej „przygody” i stopniowego rozwijania swojej postaci wraz z nabywaniem nowych umiejętności rachunkowych. Uczniowie na początku wybierają swoją postać (np. Mag, Rycerz, Łucznik, Złodziej), którą rozwijają w trakcie lekcji. Zdobywając punkty doświadczenia za poprawne rozwiązania zadań, odblokowują kolejne poziomy i umiejętności. Nauka ułamków została przedstawiona w formie „mapy przygody” – Ścieżki Bohatera Ułamków – gdzie każde działanie (porównywanie, dodawanie, mnożenie, dzielenie, zadania tekstowe) to kolejna lokacja do odkrycia. Innowacja łączy elementy indywidualnej pracy ucznia (karty postaci, ścieżki rozwoju) z aktywnością grupową (zadania drużynowe, wspólne odblokowywanie etapów na klasowej mapie). Cele innowacji to: podniesienie motywacji uczniów do nauki matematyki, utrwalenie i poszerzenie wiadomości oraz umiejętności z zakresu działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, wprowadzenie elementów współpracy i rywalizacji w atmosferze dobrej zabawy.

        p.Patrycja Zagórska

         

         

        „W drodze do… - tydzień warsztatów egzaminacyjnych dla klas ósmych

        Innowacja polega na przeprowadzeniu warsztatów przedmiotowych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego w ostatnim tygodniu poprzedzającym egzamin ósmoklasisty. Warsztaty odbywać się będą w miejsce tradycyjnych lekcji, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Każdy dzień poświęcony zostanie blokowi tematycznemu z jednego z przedmiotów egzaminacyjnych. Zajęcia będą miały formę powtórek, ćwiczeń egzaminacyjnych, analizy zadań z arkuszy oraz pracy w grupach i indywidualnej. Celem innowacji jest przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty, wzmocnienie pewności siebie i poczucia gotowości uczniów, zmniejszenie stresu związanego z egzaminem poprzez aktywną i praktyczną formę pracy.

         

        p.Patrycja Zagórska, p.Beata Mijalska-Tokarz, p.Karolina Lysko, p.Katarzyna Błaszczuk-Melka

         

        „zGRAna klasa – trening umiejętności społecznych i integracja klasy na godzinie wychowawczej”

        Uczniowie klasy IV rozpoczynają nowy etap edukacyjny, w którym muszą odnaleźć się w bardziej wymagającym środowisku szkolnym. W tej sytuacji szczególnie istotne jest budowanie więzi, rozwijanie umiejętności społecznych oraz uczenie się współpracy. Innowacja „zGRAna klasa” zakłada realizację godzin wychowawczych w formie gier, zabaw, symulacji oraz działań praktycznych – m.in. zajęć kulinarnych w kuchni uczniowskiej. Dzięki temu uczniowie będą mogli ćwiczyć umiejętności komunikacji, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji i współpracy w realnych sytuacjach życia codziennego.


        Założenia ogólne:
        - Obejmuje uczniów klasy IV szkoły podstawowej. - Łączy elementy treningu umiejętności społecznych z integracją klasy, - Opiera się na aktywnych metodach: grach dydaktycznych, dramie, pracy projektowej, symulacjach i praktycznych zadaniach kulinarnych. - Uczniowie są współtwórcami procesu – planują, wykonują i omawiają działania.

        Cele innowacji:

         

        - Ćwiczenie planowania działań i podejmowania decyzji. - Rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się obowiązkami. - Wzmacnianie empatii i postawy otwartości na innych. - Ćwiczenie radzenia sobie z emocjami i stresem w sytuacjach zadaniowych. - Doświadczenie współodpowiedzialności za efekt wspólnej pracy

                                                                                                                                                            p.Magdalena Lipińska

         

        „Mój plan na siebie – uczę się planować i stawiać cele”

         

        W tym roku szkolnym uczniowie klasy 6b wezmą udział w innowacji pedagogicznej, której głównym celem jest nauka planowania, stawiania celów i konsekwentnego dążenia do ich realizacji.

        Podczas godzin wychowawczych dzieci będą uczyć się m.in.:

        • lepszego poznawania siebie i swoich mocnych stron,

        • wyznaczania realnych celów i monitorowania postępów,

        • radzenia sobie z trudnościami i porażkami,

        • współpracy, życzliwości i wspierania innych,

        • cieszenia się ze swoich sukcesów.

        Zajęcia będą miały formę praktycznych kart pracy, gier, projektów klasowych i wspólnych działań, dzięki czemu uczniowie zdobędą nie tylko wiedzę o sobie, ale także ważne umiejętności społeczne i emocjonalne przydatne na co dzień.

                                                                                                                                                                p.Karolina Lysko

         

         

        Innowacja Zaprogramuj świat z robotem Mario”

        W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klasy 2b  realizują innowację pedagogiczną rozwijającą kompetencje cyfrowe, logiczne i kreatywne. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i obejmują:

        • programowanie w Scratch Jr.,

        • pracę z robotami edukacyjnymi (Ozoboty, GeniBoty),

        • kodowanie na macie i z wykorzystaniem kubeczków,

        • gry i zadania logiczne online,

        • podróże wirtualne w goglach VR.

        Dzieci uczą się poprzez zabawę: planują trasy robotów, tworzą animacje i gry, rozwiązują zagadki matematyczne, a także poznają zastosowania nowoczesnych technologii w codziennym życiu i w różnych zawodach.

        Celem innowacji jest rozwijanie myślenia komputacyjnego, pracy zespołowej oraz twórczego podejścia do rozwiązywania problemów. Zwieńczeniem projektu będą prezentacje uczniowskich gier i makiet z robotami dla klasy i rodziców.

        p.Magdalena Salwerowicz

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        •  

          INNOWACJA PEDAGOGICZNA – NAUCZANIE PRZEZ ZWIEDZANIE

           

          Autor: Grażyna Spyra

          Tytuł: Historia ożywiona - eksperymentalny program nauczania poprzez zwiedzanie miejsc historycznych.

          Streszczenie:

          Przedstawiona innowacja pedagogiczna proponuje nowatorskie podejście do nauczania historii, oparte na aktywnym uczestnictwie uczniów w zwiedzaniu miejsc historycznych. Zamiast tradycyjnych wykładów i lektury podręczników, uczniowie stają się badaczami, którzy samodzielnie odkrywają przeszłość, analizują źródła
          i tworzą własne interpretacje wydarzeń.

          Cele:

          • Pogłębienie wiedzy historycznej: uczniowie zdobywają wiedzę w sposób doświadczalny, łącząc teorię z praktyką.

          • Rozwój umiejętności badawczych: uczą się samodzielnego poszukiwania informacji, analizy źródeł, formułowania wniosków i prezentacji wyników.

          • Wzbudzenie zainteresowania historią: dzięki bezpośredniemu kontaktowi
            z miejscami historycznymi, historia przestaje być abstrakcyjnym przedmiotem,
            a staje się żywą i fascynującą opowieścią.

          • Rozwój kompetencji społecznych: uczniowie współpracują w grupie, dzielą się wiedzą i umiejętnościami, rozwijają komunikację.

          Metody:

          • Przygotowanie: nauczyciel opracowuje plan zwiedzania, dostosowany do wieku i poziomu wiedzy uczniów. Przygotowuje karty pracy, które będą wykorzystywane po zwiedzaniu.

          • Opracowanie wyników: po powrocie do szkoły uczniowie opracowują wyniki swoich obserwacji, tworzą prezentacje, mapy mentalne lub inne formy graficznej prezentacji wiedzy.

          • Ewaluacja: nauczyciel przeprowadza ewaluację projektu, zarówno pod kątem wiedzy historycznej, jak i rozwoju umiejętności uczniów.

          Innowacyjność:

          • Aktywne uczenie się: uczniowie są aktywnymi uczestnikami procesu nauczania, a nie biernymi odbiorcami informacji.

          • Zróżnicowane metody pracy: połączenie tradycyjnych metod (kart pracy) z nowoczesnymi (prezentacje multimedialne).

          • Międzyprzedmiotowe powiązania: możliwość połączenia historii z innymi przedmiotami, np. geografią, językiem polskim, plastyką.

          Oczekiwane efekty:

          • Trwałe przyswojenie wiedzy historycznej: dzięki bezpośrednim doświadczeniom uczniowie lepiej zapamiętują fakty i związki przyczynowo-skutkowe.

          • Rozwój kompetencji kluczowych: uczniowie rozwijają umiejętności myślenia krytycznego, pracy zespołowej, komunikacji i prezentacji.

          • Wzrost motywacji do nauki: historia staje się dla uczniów ciekawym
            i atrakcyjnym przedmiotem.

          Wnioski:

          Nauczanie przez zwiedzanie jest innowacyjną metodą, która pozwala na stworzenie bardziej efektywnych i angażujących lekcji historii. Dzięki temu uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę, ale także rozwijają szereg umiejętności przydatnych w życiu.

          Uwagi:

          • Adaptacja do warunków lokalnych: program należy dostosować do dostępnych miejsc historycznych i możliwości organizacyjnych szkoły.

          • Współpraca z innymi nauczycielami: możliwa jest współpraca z nauczycielami innych przedmiotów, co pozwoli na stworzenie interdyscyplinarnych projektów.

          • Ewaluacja: ewaluacja projektu pozwoli, w przyszłości, na wprowadzenie niezbędnych zmian i udoskonalenie programu.

          •  p.Grażyna Spyra

           

          Kreatywni ekoplastycy

           

          Temat innowacji: Kreatywni ekoplastycy

           

          Autor innowacji: Sonia Jurak

           

          Klasa, w której będzie prowadzona innowacja: 2a

           

          Innowacja realizowana w ramach zajęć dodatkowych.

           

          Głównym założeniem innowacji jest stosowanie w praktyce recyklingu plastycznego.
          Przy wykorzystaniu nowych technik plastycznych oraz naturalnych materiałów dzieci będą mogły tworzyć niepowtarzalne projekty w prosty, a zarazem pomysłowy sposób. Kreatywne podejście do zagadnień ochrony środowiska i ponownego wykorzystania materiałów recyklingowych, nie tylko wzbogaci warsztat małych artystów, ale również będzie stanowiło korelację z nowoczesnymi trendami obecnymi na całym świecie.

                                                                                                                                                                                    p.Sonia Jurak

          „W świecie sztuki”

           

           

           Szkoła podstawowa, to pierwszy etap przygotowujący młodego człowieka                            do aktywnego udziału w życiu kulturalnym. Uczniowie bardzo dużo czasu spędzają przed ekranem komputera, telewizora lub telefonu komórkowego. Dobrowolne korzystanie z propozycji kulturalnych jest dla młodzieży czymś obcym i nieznanym.

          Założeniem innowacji jest rozbudzenie zainteresowań uczniów literaturą, filmem i teatrem oraz świadomy odbiór tych form kultury. Obcowanie ze sztuką podnosi poziom wiedzy o kulturze, kulturę osobistą i wrażliwość. Kształtuje poczucie gustu                     i estetyki oraz wpływa na postawy moralne wychowanków.

           

          Cele ogólne

           

          Rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań uczniów.

          Zachęcanie do aktywności twórczej.

          Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, teatralnego i filmowego.

          Zintegrowanie zespołu.

          Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.

          Pobudzanie do działań artystycznych.

          Przygotowanie do udziału w konkursach recytatorskich i literackich.

          Budowanie u uczniów poczucia własnej wartości.

          Wyrabianie nawyków świadomego uczestnictwa w kulturze.

           

          Cele szczegółowe

           

          Rozbudzanie kulturalnych zainteresowań uczniów.

          Krzewienie kultury osobistej, tolerancji, szacunku  i otwartości w kontaktach interpersonalnych.

          Poznanie najważniejszych informacji związanych z teatrem, filmem i literaturą.

          Zdobywanie ogólnej wiedzy teoretycznej dotyczącej kultury.

          Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji.

          Motywowanie do pracy w zespole.

          Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.

          Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim, konstruowania poprawnych wypowiedzi pod względem gramatycznym i fleksyjnym.

          Wzbogacanie słownictwa.

          Praca nad intonacją głosu i ruchem scenicznym.

          Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i aktywności twórczej.

          Kształtowanie umiejętności argumentowania oraz publicznego prezentowania efektów własnej pracy.

          Wykorzystywanie zdobytej wiedzy oraz umiejętności w życiu codziennym.

          Umożliwienie częstego kontaktu ze sztuką.

           

          Spodziewane efekty

           

          Wzrost zainteresowania uczniów różnymi dziedzinami sztuki.

          Poznanie terminów i słownictwa związanego z teatrem, filmem i literaturą.

          Poprawne posługiwanie się językiem literackim przez uczniów.

          Aktywny udział uczniów w różnych formach kultury.

          Prezentowanie własnych umiejętności.

          Umiejętność pracy w grupie, kulturalnego zachowania, tolerancji i szacunku.

          Wykorzystanie praktycznych umiejętności i wiedzy w życiu codziennym.

           

          Ewaluacja

           

           

          Ewaluacji podlegać będą:

           

          - stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,

          - skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,

          - stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.

           

                                                                             Katarzyna Błaszczuk-Melka, Paulina Palowska-Budny

           

          Innowacja: "Słowiańskie bogi"

           

          Uczniowie klasy VI b wkroczą w tajemniczy świat słowiańskich mitów.  Innowacja "Słowiańskie bogi – podróż do pradawnych opowieści" to połączenie nauki, kreatywności i aktywności, które pozwolą szóstej klasie nie tylko zgłębić mitologię słowiańską, ale także rozwijać kompetencje kluczowe w ciekawy i angażujący sposób.

          Głównym celem innowacji jest rozwijanie wiedzy o kulturze słowiańskiej, wyobraźni oraz umiejętności analizy i interpretacji mitów poprzez twórcze i interaktywne zajęcia. Poza tym kształtowanie umiejętności pracy zespołowej i prezentacji i budowanie szacunku do kultury rodzimej. 

          p. Paulina Palowska-Budny

           

          Innowacja: "Słówko tygodnia"

          W tym roku szkolnym klasy Va, VIb, VIIa i VIIb będą brały udział w innowacji programowo-dydaktycznej "Słówko tygodnia" opracowanej przez Irminę Żarską.

           Innowacja jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów. 


          Głównym celem działania jest wzbogacanie słownictwa uczniów,zwiększanie sprawności w zakresie słuchania i czytania ze zrozumieniem,rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów w mowie i w piśmie.

          p. Paulina Palowska-Budny